L’ESCALADA EN ELS CENTRES EDUCATIUS

Des de fa uns anys, existeix un corrent molt potent en el sector educatiu que advoca per la transformació dels patis educatius, fent-los més habitables, naturalitzant-los i buscant una comunió entre la permacultura (la filosofia de treballar amb, i no contra la naturalesa) i els edificis dels quals disposem com a centres educatius.

Dins d’aquests processos de transformació, s’intenta buscar l’equilibri entre les activitats, jocs i esports tradicionals (com el futbol i bàsquet) amb altres activitats que no permetin la segregació dels nens i nenes sinó que permetin una comunió i creació d’un espai multiactiu en el qual tots i totes puguin gaudir sense tenir hipotecat l’espai disponible per l’un o l’altre esport.

Dins d’aquestes noves activitats que oferim a les escoles, l’escalada, des dels seus inicis, ha estat un dels esports i activitats més reclamats per les Comunitats Educatives a l’hora de determinar quins projectes incloure en les transformacions dels patis educatius.

Quins beneficis ofereix l’escalada en els nens i nenes?

  • En combinar la diversió i l’esport, la pràctica de l’escalada ajuda els nens a combinar el sedentarisme.
  • La pràctica de l’escalada permet desenvolupar una major coordinació psicomotriu.
  • Es millora el concepte de lateralitat i tenen millor coneixement del seu cos; a més es millora la seva agilitat i equilibri
  • Aporta als nens i nenes el desenvolupament en la presa de decisions, la qual cosa fa que s’agiliti el seu pensament, per a així, d’aquesta manera, anticipar-se a les situacions que puguis trobar-te i prendre les decisions correctes per a continuar avançant.
  • Els ajuda a ser més independents i superar els conflictes i mitjans que puguin trobar-se, tant en l’escalada com en la vida diària.
  • L’escalada ajuda a superar-se i guanyar confiança en un mateix, sent conscients dels seus avanços, afavorint la seva autoestima i contribuint a millorar la seva concentració i atenció, gràcies entre altres coses, a la respiració.
  • Millora la seva flexibilitat i resistència.
  • A l’ésser una activitat dinàmica, els permet combatre l’estrès, el nerviosisme i excés d’energia, afavorint la seva relaxació.
  • En l’escalada, en poder practicar-se en grup, afavoreix als nens en l’àmbit social, promovent la cooperació i confiança entre companys.
  • Dins del concepte d’ART i ESCALADA que oferim als patis escolars, l’escalada en una paret amb temàtiques naturals, per exemple, en el qual els remarquem cotes i noms, els ajuda en el coneixement del medi natural didàcticament.

El ser coneixedors de tots aquests beneficis hauria d’ajudar les Comunitats Educatives a decantar-se per un esport lúdic, educatiu i esportiu com l’escalada, de manera que integren en una sola activitat diferents aspectes bàsics per al desenvolupament dels nostres nens i nenes.

Així mateix, des de GECKO WALLS oferim eines didàctiques als Especialistes d’Ed. Física perquè aquests, en les seves classes, puguin dinamitzar al màxim la seva activitat i potenciar el rendiment del rocòdrom.

En aquest cas descobrim, a través de Pablo Morales, amic i col·laborador nostre, i autor del llibre “60 JOCS D’INICIACIÓ A l’ESCALADA” en el qual Pablo va plasmar la seva experiència com a docent en un Institut de Màlaga, i que és el “sant greal” per a aquells docents desconeixedors de l’escalada i que volen incorporar-la a la seva programació esportiva escolar.

El llibre pretén iniciar, a través del joc, als nens i joves en la pràctica de l’escalada esportiva.

La majoria dels jocs proposats es poden realitzar, a part del rocòdrom, en les mateixes instal·lacions dels centres educatius (espatlleres) on poder practicar, amb el material disponible habitualment en els centres educatius (entenimentades, cons, mocadors, etc.) diferents activitats relacionades amb l’escalada.

Els jocs es troben classificats segons l’objectiu principal que es persegueix en cadascun d’ells, donant un ampli ventall d’opcions, ja sigui en l’àmbit individual i col·lectiu.

Incorporar l’escalada en el currículum escolar és un gran encert, i més en aquests temps de pandèmia en els quals ens trobem, en els quals tan important és fomentar l’activitat física després d’uns mesos tan complexos on es va paralitzar l’esport en els centres educatius; de tornada a poc a poc a la normalitat, però amb algunes restriccions amb les quals ens trobem per a interactuar entre nens i nenes, l’escalada ofereix la possibilitat que es pugui interactuar individualment o en grup, amb el que hem de fomentar aquest esport, ajudant a implementar-lo definitivament com a esport i/o assignatura a les nostres escoles.

Scroll to Top